Bilen vi reser med är en Land Rover Defender 110 station wagon, årsmodell 2000. Bilen köpte Per i Tyskland februari 2005. Den är standardutrustad. Inför resan till Murmansk och ryska Karelen har vi skaffat ett takräcke och ett taktält samt en del praktiska lådor för att packa utrustningen i.Nyss hemkommen från Tyskland

Erfarenheter av bilen fram till 2006-10-25.

Efter att Per kört bilen till Sverige så registreringsbesiktigades den som personbil den 28 februari 2005. Bilen hade då gått 89.290 km. En helförsäkring på bilen hittade vi för 4.772 kr/år på försäkringsbolaget Dina Försäkringar.
Per beställde genast 80.000 km-servicen som inte var gjord och därmed trodde vi att vi kunde vara ganska trygga med att alla oljor, smörjningar och filter var som de skulle. Servicen genomfördes i slutet av mars på Kneipbadens bil i Norrköping och kostade 10.700 kr. I slutet av maj efter en resa till Skåne och tillbaka skar ett bakhjulslager precis när Per svängde av motorvägen hemma i Nyköping. Det visade sig att vi även blev tvungen att byta ena hjulaxeln bak och vi valde att byta samtliga hjullager då vi i augusti skulle åka på vår första längre färd med Defendern. Reparationen kostade 20.000 kr och utfördes av Pik AB i Skärholmen. I början av juli monterade vi takräcke och taktält som vi skulle använda på vår resa till Nordkap och Murmansk. Efter mycket letande på nätet så hittade vi Sam-safari i Göteborg. Vi valde ett takräcken från Hanibal och ett tält från Desert Wolf. Tillsammans kostade det 25.000 kr. Innan resan tog vi bort baksätet och ett sidosäte för att montera in tre plywoodlådor från Woody Box för packningen i bilen. Lådorna kostade 2.000 kr i inköp och monteringen var enkel att göra. Löst i lastutrymmet ställde vi en kylbox på 24 liter som vi köpte på Biltema för 400 kr och som kunde kopplas till bilens cigarettändaruttag.

Efter tältmontering i Göteborg

Under vår 400 mil långa resa gick bilen perfekt och vi hade inga problem. Däremot visade det sig att taktältet vi köpt inte blev plant när vi fällde upp det på taket. Tältet är monterat så att det sticker ut bak på bilen när det är uppfällt och i det läget blev aldrig tältbotten plan. Vi kunde heller inte använda den stege som skulle monteras på tältet då den inte nådde ner till marken av samma orsak. Vi kunde använda tältet under resan men oftast när vi sov så åkte vi ner från den sluttande delen. Kylboxen fungerade bra men var i minsta laget.

Efter tältmontering i GöteborgEfter tältmontering i Göteborg

När vi kom hem från resan påtalade vi felet på tältet för SAM-safari och vi kom överens om att de skulle ordna till tältet. Per lämnade in tältet på hösten och skulle hämta det till våren.
I september besiktigade Per bilen utan anmärkningar.

När vintern kom kollade Per upp de MS-märkta däcken som satt på bilen när vi köpte den. Det visade sig att de inte var godkända som vinterdäck. Vi skaffade då fyra MS-däck av märket Cooper på Simons Gummi i Nyköping för 9.500 kr. Vi valde att inte dubba däcken.

I april hämtade Per tältet hos SAM-safari i Göteborg. Vi passade då också på att byta sidofotstegen (Side Steps) då de som satt på bilen hade rostat så att ett lossnat under vintern. Vi valde ett par från Brookwells. Vi monterade också fotsteg på stötfångarna fram då vi går upp till tältet den vägen. Det kostade 10.000 kr tillsammans.
Under våren hade vi fått problem med kopplingen som börjat slira och i maj bytte vi koppling. Efter att tagit in offert från olika verkstäder visade det sig att det blev billigast att lämna in bilen hos en icke auktoriserad verkstad i Nyköping. Per köpte delarna hos Land Rover för 4.300 och fick jobbet utfört för 7.300 kr.

När sommaren kom och tältet skulle användas så visade det sig att det fortfarande inte blev plant. Det förorsakade mycket ilska och besvär. I juli fick Per återigen åka till Göteborg och nu sydde man delvis om tältet så det blev plant men duken fladdrade. Efter sommaren kom vi överens med SAM-safari om ett byte. Till våren 2007 byter vi till ett annat tältmärke.

Packlådor

I september var det dags för 120.000 km service och efter att frågat de två Land Rover verkstäder som vi hittills använt oss av visade det sig att Pik AB i Skärholmen var drygt 10 % billigare och kostade 10.200 kr. Efter att ha utfört servicen påpekade verkstaden brister i form av oljeläckage i motor och växellåda samt slitna bromsar vilket man offererade på tillsammans drygt 30.000 kr!!! Vi som trodde vi köpt en bil som skulle hålla för det mesta.

Återigen var det dags för besiktning i september. Den här gången klarade inte bilen detta utan anmärkning. Per fick med mig ett protokoll med fem 2:or. Två styrleder, färdbromsar och rostiga bromsrör fram. Vi beställde åter tid hos Pik AB. På vägen dit skar ett bakhjulslager i Södertälje, lagren som vi bytte för drygt ett år sedan! Vad var detta!!! Nu visade det sig att Pik AB inte tog betalt för att byta lagret men det kostade oss ändå 11.000 kr att få bilen klar för besiktning.
Vi konstaterar att bilen inte riktigt levt upp till våra förväntningar när det gäller ekonomi. Vi har mest kört landsvägskörning och inte någon tung terrängkörning och ändå har den kostat oss drygt 13 kr/mil i reparationer. Servicen har kostat 6,5 kr/mil.

Test av tält på garageuppfarten

Fortfarande tycker vi att bilen är underbar att köra och att den skulle vara så bekväm att köra och åka i långa sträckor hade vi inte väntat oss. Den är också förvånansvärt lättmanöverrerad och pinnar på riktigt bra på landsväg. MEN, den borde hålla bättre!!!!!